dinsdag 8 december 2009

Aex en metalen dalen stevig

Correctie
Ik ben er al een hele tijd op aan het wachten, en een mogelijke correctie begint precies toch wat vorm te krijgen. Dit schreef ik op donderdag 26 november 2009 en daarbij had ik vermeld dat bij een eventueel opveren, je SHORT kon gaan op deze index. Zie hieronder een citaat uit het artikel:
Voor de anderen, hou je qua aandelen van de AEX (DOW, DAX, NASDAQ, ...) even aan de zijlijn. Ook een short positie nu innemen op de AEX vind ik persoonlijk wat gevaarlijk. Ik zou de raad willen geven om niet ergens tussenin als er al een redelijk daling geweest is een short te nemen. Dus wacht even of we nog opveren, om bij een volgende daling eventueel mee te gaan.
Nieuws
Er is bezorgdheid over het Griekse financiële systeem en er zijn aanslepende problemen in Dubai. Mogelijke verdere markten die getroffen gaan worden zijn UK, Spanje en Portugal. En ik schat dat er nog veel meer problemen komen bovendrijven in de volgende maanden.

Maar ik ben over het algemeen iemand die Technische Analyse (TA) doet en dat aanvult met flarden nieuws om mijn eigen beeld te vormen waar we naar toe gaan en dat zal ik ook blijven doen.

Als ik zo mijn oor te luisteren leg bij enkele radioberichten dan heb ik het gevoel dat de recessie nu ook meer en meer voelbaar gaat worden, enkele voorbeelden:
  • bedrijven zoals DHL en General motors willen vertrekken uit België (meer werkeloosheid)
  • meer bijstandsaanvragen in Nederland
  • (België) er is een stijging op te meten van de gezinnen die hun energie en huur niet meer kunnen betalen

Analyse AEX
De AEX is eerst opgeveerd tot 321,21 dus bijna bij de vorige top van 322,46. Gezien er steeds lagere toppen gezet werden, en de laatste top ook niet over de 322,46 kwam, was het de moeite waard om het risico te nemen van short te gaan.

Meestal ga ik met de lange termijn trend mee, wat dus voor de AEX naar boven was, maar gezien deze index en ook de Amerikaanse indexen allemaal aan het afvlakken waren en met moeite hogere koersen bereikten wou ik short gaan. Daarbij zijn we sinds maart 2009 al weer meer dan 50% gestegen ten opzichte van de top in augustus 2008 van 415.

Metalen
Goud, zilver, platina en palladium zijn allen aan een correctie begonnen. Ik zie op de dagelijkse grafiek voor platina dat deze de MA10 en MA30 lijn al doorboort heeft (op het moment van schrijven, kan deze nacht nog stijgen) en nu op zoek gaat naar nog lagere koersen en mogelijk weerstand krijgt bij MA50.

grafiek platina



De trouwe lezers zien dat ik telkens platina, en de laatste tijd ook palladium uitgekozen heb als acties. En dat ben ik nu ook van plan als deze correctie weer voorbij is en de trend weer naar boven is. Ik verwacht dat we na deze week als de MA50 houdt, we wel het ergste gehad hebben voor platina.

Ook ga ik goud en zilver in de gaten houden, want mogelijk is daar ook nog een leuke actie op te doen.


Leuke links

Share/Save/Bookmark

0 comments:

Een reactie posten


Buy gold online - quickly, safely and at low prices